Camino Online Różności Trening mentalny – sposób na spełnianie marzeń

Trening mentalny – sposób na spełnianie marzeń



We współczesnym sporcie nawet najwięksi zawodnicy nie mogą
poprzestać na wyłącznie pracy z trenerami, szkolących ich w sferze fizycznej –
zazwyczaj w ich sztabie równie ważne zadanie ma do wykonania trener mentalny.
Zobaczmy, co nam może dać i jak przeprowadzić prawidłowy trening mentalny.

 

Kontrola myśli, zwłaszcza naruszających spokój,
uświadamianie motywacji, kontrola skupienia i nabywanie automatyzmu stałych
ruchów, elementu kluczowego w konkretnej dyscyplinie sportu – to zadanie, które
powinni wykonać psychologowie specjalizujący się w coachingu mentalnym. Do
osiągnięcia tych celów służą rozmaite działania, które wykorzystuje się również
w sferze nauki czy biznesie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zapoznać się z
najistotniejszymi z nich, gdyż mogą przydać się każdemu w najmniej
spodziewanych sytuacjach.

 

Trening mentalny — techniki

 

Cztery elementarne techniki treningu mentalnego to:

technika wyobrażeniowa

klasyfikacja i gradacja celów

umiejętność rozmowy z samym sobą

relaksacja

Zacznijmy od początku: technika wyobrażeniowa służy do
opanowywania nowych ruchów i metod ich wykonywania. Zawodnik materializuje w
głowie każdy, nawet najmniejszy fragment ułożenia mięśni: tego, jak stopa
układa się i ląduje na korcie, w jaki sposób dłoń zaciska się na rakiecie
tenisowej i tak dalej. Takie działania nie zastąpią treningu fizycznego, ale
wspierając się wyobraźnią można oswoić się z nowymi nawykami i technikami.
Można ją stosować również w nowych miejscach, żeby szybciej do nich przywyknąć.

 

Podpowiedzi, których udziela trener mentalny, wspierają w
wyznaczaniu celów. W sporcie dotyczy to dwóch typów: końcowego rezultatu
zawodów lub wyniku meczu, a także tego, co uznamy za zwieńczenie jednostki lub
cyklu treningowego. Istotne, żeby ustalić je zgodnie z wytyczną: nie mogą to
być życzenia osób z otoczenia zawodnika. Rezultat zawodów zależy od wielu
składników, m.in. dyspozycji dnia, warunków atmosferycznych, zbiegów
okoliczności, ale nic tak nie motywuje do pokonywania ograniczeń jak świadomość
celów, które są ucieleśnieniem największych marzeń.

 

Rozmowa sportowca z samym sobą, czyli dialog wewnętrzny, to
na pierwszy rzut oka pokaz dziwactwa. Ważne jednak, by w „rozmowie”
zawrzeć ocenę popełnionych błędów, prawdziwe stany emocjonalne, a także wnioski
dotyczące zmiany określonych elementów. Należy również motywować samego
siebie.